Digitale handtekening maken

Digitale handtekening
Als je een formulier moet ondertekenen is het omslachtig om het document te printen, te ondertekenen en daarna weer in te scannen. Maak je handtekening digitaal, zodat je hem snel kunt toevoegen aan een document, of gebruik een app om een handtekening in een PDF te zetten.
Let op: deze pagina gaat over het maken van een digitale handtekening, om op de computer te bewaren.
Kijk voor het online invullen en ondertekenen van een PDF op: Online een PDF ondertekenen.


Digitale handtekening maken in Windows

Als je regelmatig documenten moet ondertekenen is het handig om je handtekening in een bestand op te slaan op de computer. Je kan je digitale handtekening de volgende keer dan direct toevoegen.

Stap 1: Handtekening digitaal maken

Via een website
Ga naar OnlineSignature
Klik op het tekenveld en teken de handtekening met de muis of touchpad.
Klik op Save > Download Signature om de handtekening op te slaan op de computer.

Met een scanner of webcam
Zet de handtekening op een vel papier. Je gaat de handtekening nu digitaal maken: houd het voor de webcam, of gebruik een scanner. Bewaar het bestand op de computer.

Via een app op de mobiel
Gebruik een app om de digitale handtekening te maken, zoals SketchPad (iPhone) of Signature Maker (Android). Zet het bestand over naar de computer.

Stap 2: Handtekening in een document zetten

Als het goed is heb je nu een bestand met je handtekening op de computer. Deze digitale handtekening kan in verschillende documenten worden ingevoegd.

Handtekening invoegen in een tekstdocument in Word, LibreOffice en Google Docs
  1. Open het document.
  2. Zet de cursor op plaats waar je handtekening wil plaatsen.
  3. Ga in Word naar: Invoegen - Figuur - Uit bestand.
  4. Ga in LibreOffice en Google Docs naar: Invoegen - Afbeelding.
  5. Blader naar de map met de handtekening en klik erop. Invoegen/Open.
  6. Verklein zonodig de handtekening door aan de hoeken te trekken.
Handtekening invoegen in een PDF met Word
Open de PDF in Word: het document zal automatisch geconverteerd worden naar een tekstdocument. Let op: complexe opmaak blijft niet intact bij het omzetten. Je kan nu de handtekening plaatsen door de cursor op de gewenste plaats te zetten, en te klikken op Invoegen > Figuur > Uit bestand. Het bestand is weer op te slaan als PDF via Bestand > Opslaan als > PDF.

Handtekening invoegen in een PDF met LibreOffice
LibreOffice opent PDF's automatisch in Draw, het tekenprogramma. Je kunt de digitale handtekening plaatsen via Invoegen > Afbeelding.

Handtekening invoegen in een PDF met PDF-XChange
PDF-XChange Viewer is een gratis PDF lezer voor Windows (alle versies), die kleine wijzigingen kan maken in PDF bestanden.
  1. Open het PDF bestand.
  2. Ga naar Extra > Bewerkingsgereedschappen - Palet met stempels weergeven.
  3. Klik op Nieuw > Van afbeelding en zoek de handtekening op. Deze wordt in het venster geplaatst.
  4. Sluit het paletvenster met het kruisje rechtsboven.
  5. Ga naar Extra > Bewerkingsgereedschappen > Stempel toevoegen en klik op de handtekening.
  6. De cursor verandert nu in een stempel. De handtekening wordt geplaatst wanneer je klikt.

Digitale handtekening maken op een Mac

Mac: Handtekening in een PDF plaatsen met Voorvertoning

  1. Zet de handtekening op een vel papier.
  2. Open Voorvertoning en klik op Toon Wijzigingsknoppenbalk.
  3. Klik op de Sig knop en kies Maak een handtekening met ingebouwde iSight.
  4. Houd het papier met de handtekening voor de webcam en zorg dat de handtekening op de blauwe lijn rust.
  5. Accepteer.
  6. De handtekening is nu beschikbaar via de Sig button. Na het invoegen kun je de digitale handtekening verplaatsen en de grootte ervan aanpassen.

Mac: Handtekening plaatsen in een tekstbestand

Het is het handigste om het tekstbestand - als het klaar is - te exporteren als PDF. Ga daarvoor naar Archief > Exporteer naar > PDF. Vervolgens kun je de PDF openen in Voorvertoning, en daarin de digitale handtekening toevoegen. Volg hiervoor de handleiding hierboven.

Mac en iPhone: Papieren document ondertekenen en mailen

Als je zowel beschikt over een Mac als een iPhone kun je een ondertekend papieren document direct inscannen in een e-mail.
    Wat heb je nodig?
  1. Computer met MacOS Mojave en iPhone met iOS 12 of hoger.
  2. iCloud account. Beide apparaten moeten ingelogd zijn op hetzelfde iCloud account.
  3. Op beide apparaten moeten WiFi en Bluetooth ingeschakeld zijn.
    Ondertekend document scannen en mailen
  1. Onderteken het papieren document.
  2. Maak de e-mail waarmee je het ondertekende document wil verzenden.
  3. Zet de cursor op de plek waar je het document wilt invoegen.
  4. Ga naar Archief > Importeer vanaf iPhone of iPad en kies Scan documenten.
  5. Maak een foto van het ondertekende document met je iPhone.
  6. Tik op Gebruik foto om het document in te voegen.